19 januari

Leeuwarden pakt met project schulden én laaggeletterdheid aan

Veel mensen die problemen hebben met lezen en schrijven, hebben ook schulden. In Leeuwarden is daarom vorig jaar het project ‘Voor ’t zelfde geld uit de schulden’ gestart, met als doel laaggeletterden financiële vaardigheden bij te brengen. Bedrijven als (zorg)verzekeraars Aegon en De Friesland doen mee aan de pilot.

“Er is een duidelijke relatie tussen de thema’s armoede en schulden en laaggeletterdheid”, zegt Anna van den Boogaard, landelijk projectleider ‘Voor ’t zelfde geld uit de schulden’ bij Stichting Lezen & Schrijven. “Mensen die basisvaardigheden niet goed beheersen, hebben vaak ook geldproblemen. Wij gaan daarom in samenwerking met bedrijven de financiële redzaamheid van mensen verbeteren, waardoor zij ook financieel gezondere klanten krijgen. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten.” Anna wijst erop dat het probleem groot is. “Uit een recent project bij onder andere de Kredietbank blijkt dat 50% van de klanten laaggeletterd is.”

Concrete resultaten

Aan het project ‘Voor ’t zelfde geld uit de schulden’ in Leeuwarden werken verschillende partijen mee, zoals de gemeente Leeuwarden, Aegon, Syncasso, Wellzo, Bibliotheek Leeuwarden, WoonFriesland, Schuldhulpmaatje, De Friesland en Kredietbank. Andere pilotsteden zijn Zwolle en Tilburg. Waar Stichting Lezen & Schrijven tegenaan loopt is dat laaggeletterdheid vaak lastig te signaleren is vanwege de taboesfeer. Maar ook voor instanties is het probleem niet eenvoudig te herkennen omdat ze vaak alleen via de post of digitale weg contact met klanten hebben. Bedrijven zoals Aegon en De Friesland onderzoeken daarom in dit project op welke momenten zij wel direct contact met klanten hebben of zoeken dat gericht op door in een pilot een bepaalde groep mensen met betalingsachterstand te bellen. “Zij screenen klanten met een betalingsachterstand dan op laaggeletterdheid door directe vragen te stellen.”

Verbeteren

Personeel van Aegon heeft voor het project een speciale training gekregen. Zo hebben ze geleerd klanten met (dreigende) schulden te vragen of ze moeite hebben met het lezen van de e-mails en brieven van de (zorg)verzekeraars. Op deze manier wil Aegon in beeld krijgen hoeveel van hun klanten met een betalingsachterstand moeite hebben met basisvaardigheden. Mensen worden via het landelijk nummer van Lezen & Schrijven doorverwezen naar een Taalhuis bij hun in de buurt, waar ze aan de slag kunnen met lesmateriaal van ‘Voor ’t zelfde geld’. Ze krijgen daarmee de kans hun taal- en rekenvaardigheden te verbeteren en zo ook de administratie op orde te krijgen.

Meer weten?

Neem contact op met Anna van den Boogaard via info@lezenenschrijven.nl of kijk op de website voor meer informatie.